čtvrtek 26. března 2020

Den třináctý 27. 3.

Český jazyk


Podmět je v množném čísle rodu mužského neživotného.
    Přísudek v minulém čase končí na –y.

Připomínám, že životnost či neživotnost v mužském rodě zjistíme porovnáním 1. a 4. pádu. Když se liší koncovka, je to rod mužský životný (výjimka je vzor soudce), když se neliší, koncovka se nezměnila, je to rod mužský neživotný. 

Například.
Stavební jeřáby zvedaly těžké náklady. Stromy se ohýbaly ve větru. Schody byly po dešti kluzké. Staré počítače nefungovaly. Ve třídě byly nové stoly. Hrady a zámky se otevřely pro veřejnost. Koláče na míse nás lákaly. Nosy všem v mrazu zčervenaly
Potoky zamrzly. Domky z karet se sesypaly. Motocykly odjely.


Zkus si sám říci několik takových vět (podmět je rodu mužského neživotného v množném čísle a sloveso je v minulém čase)

Do ČJ 2 opiš následující cvičení. Nezapomeň datum. Pokud nejsi "psavec", opiš aspoň 5 vět a ostatní si odůvodni ústně. Podtrhni podmět a přísudek.

Hrady stál_ na hranicích království. Míče se někam zakutálel_. Problémy se samy nevyřešil_. Uhelné doly poškodil_ krajinu. Potoky se naplnil_ vodou. Penály ležel_ na lavicích. Na podlaze ležel_ vzácné koberce. Staré železné ploty zrezivěl_.

To není ze psaní vše! Vypiš si ze cvičení pod sebe do sloupečku slova
hranicích
království
krajinu
a urči u nich vše, co umíš určit u podstatných jmen. Zkontroluj a oprav.

Matematika
Jak se nazývají jednotlivá čísla při dělení? 12 : 3 = 4 (co je 2, co je 3, co je 4? Řekni si a zkontroluj.

Jak se nazývá výsledek u dělení, když nám vyjde zbytek? Řekni si a zkontroluj.

Do M2 vypočítej příklady ze cv. 7 a proveď u nich zkoušku a pro jistotu zkontroluj.


Ještě opiš do sešitu tato čísla, přečti si je nahlas a doplň znaménko nerovnosti, pak zkontroluj.



Vlastivěda
Amálčina maminka nám našla odkaz na vlastivědnou mapu, ve kterém si můžete legendu k mapě prohlédnout a doplnit do PS. Zde je.  Jen si v galerii přepni na velkou mapu, je přes ní duha. Připomínám, že je to PS s. 10 cv. 1 Děkujeme!!!

Protože si již můžete docela dobře prohlédnout mapu, mám pro Vás dnes speciální práci.

Do velkého hnědého sešitu zepředu si vytvořte mapu vlastní země. Ta vaše mapa by měla mít:
1. Název  státu
2. Vytvoř si obrys této země, to znamená, že bude mít státní hranice. Vyznač si je stejně jako je máme na mapě ČR.
3. Naznač sousední země - kolik sousedů chceš a dej jim také názvy (může to být i přímořský stát)
4. Vyznač řeky, pohoří i s vysokými vrcholy a jejich názvy, jezera, rybníky nížiny a vše další co tě napadne. Můžeš dát jména horám , řekám atd.
5. Vyznač si a pojmenuj hlavní město tvé země a další větší města,
6. Nakresli legendu k mapě, aby bylo poznat co je co. Použij značky z naší vzorové mapy a případně si vymysli a dokresli ty, které ti schází.
Mapa by měla mít i své měřítko, proto si přečti v uč. na na s. 14 co to je. Samozřejmě, že světové strany na mapě budou stejné jako normálně.

Anglický jazyk

Do modrého sešitu zepředu si napiš dnešní datum, ze cvičení si vyber z nabídky v závorce správné slovo a věty napiš, řekni si překlad vět česky, pak zkontroluj.
There is (a penguin/penguins) in the ZOO. (Mrcha pes, tyto 3 řádky mají být černé, ale nedaří se mi změnit barva....)😕
There are (a shop/shops) in the city.
There isn't  (a chair/chairs) next to the table.
There aren't  any (book/books) on the table.
There (is/are) a swan in  the lake.

Učebnice s. 38 - přečti si a přelož Colin in computerland. Jestli jsi dobře rozuměl, zkontroluj.

Uč. s. 39 - přečti si, prosím, ještě horní polovinu článku a opět zkus přeložit. Slovíčka, která neznáš si zkus vyhledat v anglickém slovníku. Doufám, že doma nějaký máš. 😉 Pokud ne, pomůže ti zase trošku můj překlad.


Kontrola
Český jazyk

Matematika
12 : 3 = 4
dělenec : dělitel = podíl
Výsledek při dělení se zbytkem se nazývá neúplný podíl.




Anglický jazyk

Překlad učebnice s. 38
1.
Mohou Colin, Clara a děti uniknout od obřích pavouků?
Honem, utíkej rychleji!
Nemohu, jsem menší než ty.
To je v pořádku, drž se mojí ruky.
2.
Ale pak...
Ale ne. Pavouci jsou všude!
Co můžeme dělat?
3.
Ale Clara ví, co dělat...
Rychle Coline, použij svou kalkulačku.
4.
OK, kolik je tu pavouků?
Je jich šest, ne, sedm!
5.
Colin vkládá(píše) čísla do jeho kalkulačky.
Sedm mínus sedm...
6.
A pavouci mizí.
Sedm mínus sedm je nula!
Ano, tak je to dobře.
7.
Jsou v bezpečí!
Hurá!
Ale kde je Colin?
8.
Colin je opět zpět doma a má novou zprávu.
Je to vzhůru nohama!
Dobře uděláno, Colin!
Konec

Učebnice s. 39
Nad obrázkem taxi
Poslouchej a čti.
Londýn je velmi velké město.
Tisíce lidí se pohybují po městě každý den.
Tady jsou nějaké způsoby cestování.
Pod taxíkem.
Toto je londýnský taxík.
Vidíš slovo taxi na střeše?
Řidiči taxíků jsou velmi chytří.
Znají všechny ulice v Londýně.
Pod červeným vlakem
Toto je vlak  metra (podzemní dráhy)
Jmenuje se Tube /túb/.
Vlaky jezdí v tunelech pod městem.
Mnoho lidí jezdí do práce podzemní dráhou.
Občas bývají(jsou) vlaky velmi plné.