neděle 22. března 2020

Den devátý 23. 3.


Český jazyk
Uč. 101/8b) na folii a  zkontroluj si
Uč. 102/9 Na folii, ale udělej si ústně i všechny tři žluté obdélníčky a zkontroluj

Teď trochu povídání k tomu, co se teď budeme učit:

Umíme určit podmět a přísudek ve větě (základní skladební dvojici).
Malí kluci hráli fotbal.
„Kdo, co“ (ptáme se 1. pádem)  hráli fotbal? Kluci. PODMĚT
Co dělali kluci? Hráli. PŘÍSUDEK
Základní skladební dvojice: kluci hráli


To umíme. Ale proč je ve slově hráli po l měkké i? To nám právě říkají pravidla o shodě podmětu s přísudkem. Tato pravidla se týkají přísudků v množném čísle v minulém čase.


Podmět je v množném čísle rodu středního.
    Přísudek v minulém čase končí na –a. To sis vyzkoušel ve cv. 102/9


Například
Kuřata zobala zrní. Miminka se vesele smála. Poupata na stromech rozkvétala.
Stébla se ohýbala ve větru. Zrcadla se leskla. Bolelachodidla. Telátka pila mléko. 
V dálce svítila světla. Vnoučata ochutnala babiččin koláč. Mláďata si vesele hrála.

Zkus si sám říci několik takových vět (podmět je rodu středního v množném čísle a sloveso je v minulém čase)

Do ČJ 2 opiš následující cvičení a podtrhni podmět rovně, přísudek vlnovkou a zakroužkuj koncovku slovesa, kterou jsi doplnil. Nezapomeň datum.

Ta jablka krásně dozrál_. Kuřátka běžel_ za slepicí. Kolečka na autíčku se rozbil_. Zoraná pole se nově zazelenal_. Koťata si hrál_ s klubíčkem. Po závodě mě bolel_ obě lýtka.

Matematika
Dnes si trochu započítáme do PS
s. 19/3, 20/7, 22/3 a 24/7 a), kdo chce a baví ho to, může si udělat i cv. b),  24/9 zkontroluj si podle kontroly

Anglický jazyk
Přelož si tyto věty ústně  a zkontroluj si v kontrole:
How do I get to the cinema?
Go straight on past the supermarket than turn left.
The cinema is on your left.
There are five classrooms in the school.
Peter is older than Manuela.
James goes to school by bus.

Napiš si do sešitu slova v opačném jazyce a zkontroluj si, kde je třeba, piš neurčité členy

PS s. 46/1
Přelož si, doplň  a vyber vhodná slova z nabídky
Zkontroluj v kontrole

46/2
Vytvoř svoji mapu města a doplň o něm povídání podobně jako ve cv. 1

Vlastivěda
Opakování z pátku:
1. Co je to mapa?
Zmenšený obraz zemského povrchu při pohledu z výšky - "jako pták"
2. Co je v mapách zakresleno?
Hory, řeky, města, silnice 
3. Co z map můžeme vyčíst?
Polohu objektů (domy, nádraží, pomníky, silnice i třeba jednotlivé stromy....) a vzdálenost mezi nimi
4. Z jakých map se učíme ve škole?
Nejvíce z vlastivědných map, jedna nám visí ve třídě u umyvadla, nástěnná  - jsou zde zakresleny řeky, pohoří, povrch republiky i některá města . Mapy jsou nástěnné a příruční.
5. Jaké mapy používáme při výletě do přírody?
Turistické
6. Mezi jaké mapy se řadí mapa ze s. 31 v učebnici?
Je to tématická mapa, zaměřená na zemědělství
7. Co je to atlas?
Je to soubor map (Více map v jedné knize nebo složce, které na sebe mohou i navazovat)
8. Co je to soubor map?
Atlas
9. Znáš nějaký druh atlasu?
Školní atlas, atlas světa, autoatlas, atlas hvězdné oblohy - ano i hvězdy jsou zakresleny v mapách 🌝
10. Co je to glóbus? Je to zmenšený model Země

Uč. s. 14 Značky na mapě, Barvy na mapě - přečti si článečky a vypracuj úkoly v PS s. 10/1, 2, 3  (ovšem máme problém, protože příruční mapy, které jsou součástí učebnice máme vybrané ve škole a nemáte je doma, proto budeme moci udělat z úkolů v PS jen něco - to co vyčtete s mou poradou z učebnice. Zbytek si doděláme ve škole společně)
ze cv. 1 a 2 můžeš některé značky z legendy najít přímo u článku v učebnici na s. 14,  ke cv. 3 ti pomůže uč. s. 18 a obrázek s názvem  "zemský povrch podle výškových rozdílů"

Ke každé mapě je trochu jiná legenda, takže nemá cenu vzít nějakou jinou mapu a kresli do PS značky podle jiných map, ale bylo by moc prima, kdybyste doma měli jinou mapu - třeba turistickou nebo nějakou mapu z atlasu světa a podívali se, jakou mají tyto mapy legendu a zkusili si ty značky (třeba výškový bod, lázně, jeskyně) v legendě a na mapě najít a podívejte se a najděte si i různé další značky v legendě k vaší domácí mapě. Kdo jinou mapu doma nemá, nemůže si to vyzkoušet, což je velká škoda.

Kontrola:
Český jazyk
101/8b

102/9

Cvičení v sešitě

Matematika



Anglický jazyk


How do I get to the cinema?
Jak se dostanu do kina?
Go straight on past the supermarket than turn left.
Jdi rovně kolem supermarketu a pak zahni vlevo.
The cinema is on your left.
Kino je vlevo.
There are five classrooms in the school.
Ve škole je pět tříd.
Peter is older than Manuela.
Petr je starší než Manuela.
James goes to school by bus.
James jezdí do školy autobusem.


Cv. PS 46/1
Slova mají být za sebou doplněna takhle:
small, are, shops, isn't, there , any

Rozuměl jsi článku?

Žiji v malém městě, které se nazývá Newbridge. V Newbridgi je hodně domů a obchodů. Je zde škola, sportovní centrum, kavárna, dvě restaurace a velký park. Není zde nádraží a nejsou zde žádná kina. Mé město se mi líbí.